paviftmedallanbrallan.blogg.se

En ganska onödigt och förmodligen ganska seg blogg om min resa till Nya Zeeland. Välkommen!

Lovely Wanaka

Kategori: Allmänt

Glöm inte kolla de andra två nya inläggen!! :D

Wanaka var väldigt vackert. Staden (mycket liten) är omgiven av berg och en sjö (Lake Wanaka). Lite Wanaka by night och Wanaka by day:

 
 

Jag gjorde en lite dagsutflykt till några parker, varav en hetter Waterfalls Creek. Häftigt tänkte jag, det finns vattenfall där! Så jag började gå och anlände 45 jobbiga minuter senare. Det var inte så långt att gå men jag hade en stor och tung ryggsäck på mig och det var 30 grader varmt. Tror ni att det fanns några vattenfall? NEJ det gjorde det inte! Det var bara ett mycket missledande namn på en stenig strand där folk sjösätter sina båtar.

 
Passerade ett fint men ensamt litet träd. Skulle kunnat vara the White Tree of Gondor om det var lite vitare...
 

På vägen tillbaka kändes det lite som att jag var i Italien. Vingård, hög kulle med hus på - ni fattar. 

 

Jag svängde sen in i Wanaka Station Park där ingången från vattnet var en allé av rosor med ett jätteträd i slutet.

 

På andra sidan trädet satte jag mig och gungade lite. Pal, om vi bodde här skulle detta vara våra gungor. YAJ.

 
Det fanns även väldigt söta hus här!
 
Som ni säkert märker så är Wanaka en världigt vacker plats där på jorden. MEN! Det bästa med Wanaka är inte dess skönhet utan dess biograf!! Paradiso är nog världens bästa bio. Inte för att jag varit på alla, och jag kan tänka mig att det säkert finns något liknande på en modern hipstergata i Berlin (föördooomar), men den här var så otippad. I denna lilla stad så finns en bio som inte bara har vanliga biostolar utan fotöljer, soffor och kuddar att sitta på och även två veteranbilar ifall man vill gå på drive-in. Här kommer ett litet smakprov från övre hörnet:
 
 
Du får även ta med mat in (tex. Nachotallrik) eller varm choklad med marshmallows i.

Det var den bästa bioupplevelsen i mitt liv. På alla hjärtans dag. Mycket passande!

 

Kommentarer

  • MammaMu säger:

    Tur att du var tvungen att åka ifrån Wanaka, annars hade du bränt alla din pengar på Paradiso:)))) Underbar biograf.....

    Svar: Hahaha ja, det hade jag i all ärlighet nog gjort :D
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2014-02-22 | 23:35:06
  • Pal säger:

    Woah...

    Det hade lätt varit våra gungor!
    Vi borde bosätta oss i den där gråa lilla stugan.

    Fett mysig bio!!! Awesome att folk tar in massa maaat <3

    Vad fint det lilla trädet var.

    <3

    Svar: Det håller jag med om. Det hade blivit vår X-Fest!! :D
    Visst var det! Så litet och ensamt och fint. :)
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2014-02-27 | 20:45:29

Kommentera inlägget här: