paviftmedallanbrallan.blogg.se

En ganska onödigt och förmodligen ganska seg blogg om min resa till Nya Zeeland. Välkommen!

Staden Wellington.

Kategori: Allmänt

Jag älskar den här staden. Som jag och Siobhan kom fram till: Wellington är en stad man kan besöka men definitivt en stad man borde bo i. Charmen är att allt är nära, fint, grönt, kreativt och vänligt. När jag går ner till stan så ser jag alltid något nytt, även om jag går samma väg. Människorna här är väldigt snälla, roliga och hjälpsamma. Självklart stöter man på knasbollar och rötägg men i det stora hela så är folk så vansinnigt och genuint trevliga! Det är fullt normalt att starta en konversation med någon på bussen, skämta med någon i matkön eller på gatan. Jag har vågat fråga främlingar om tips på hur man tillagar rödbetor, tacka busschauffören och småprata med de flesta jag får tillfälle utan att de tror att jag är dum i huvudet. Det låter konstigt att säga att "jag vågar här" men jag gillar inte att göra det i Sverige för att visa överdriven vänlighet anses konstigt. Här är det normalt att prata, skoja och hälsa på främlingar och DET ÄGER!!

Man kan gå nästan överallt och på vägen dit ser man alltid något nytt. Hela stan är full av konstverk! Till exempel det här:
Hur ofta ser man Darth Vader äta cupcakes liksom? Cakes over violence <3

Arkitekturen här är också jättecool och annorlunda. Det finns nästa inga tråkiga hus och väldigt få som är likadana. Här är ett liiitet område straxt nedanför kullen som jag bor på. Jag vet inte vad det heter, men det ser ascool ut :D

Här är utsikten från straxt utanför vårt hus! Wellington City är precis bakom kullen.

Några hus som finns nära ett område som heter Mount Victoria. Både Laura och Brittany bor i det området och skogen bakom är där Brittany, Siobhan och jag lekte hobbits!

Backen upp till Mt. Vic. Det kanske inte ser brant ut, men jo. Det är brant.

Ett hus som ligger vid Oriental Parade (där vi var på stranden och firade juldagen).

Speaking of Oriental Parade:
Stranden man skymtar som en vit rand i bakgrunden är där vi firade jul!

Ingen annan stans kommer man kunna gå in i en liiiten smal galleria bestående av skoaffärer (som för övrigt finns överallt) och apotek och hitta The Tardis. (det är en hiss. någon har målat om en tråkig hiss till THE TARDIS!! hur fantastiskt är inte det?) #nerdalertpåhögnivå

Det finns även väldigt mycket vintage- och veteranbilar här! Jag har heller aldrig sett så många gula bilar som det finns här.

Lite mer gatukonst!

Jag lovar att lägga upp fler Wellington-bilder snart =)

Juldagen!

Kategori: Allmänt

Efter en väldigt trevlig julafton kom en mycket rolig juldag. Den började så här:

På morgonen tog Siobhan, Laura och jag tog en taxi tvärs över stan hem till Brittany där vi skulle äta juldagsfrukost innan Siobhan skulle iväg till jobbet. Laura hade tagit med sig bröd från jobbet, Brittany hade gjort en fruktsallad och Siobhan gjorde äggröra. Jag stod för stämningen!

(angående dessa matbilder: jag förstår att det inte är de roligaste bilderna och jag lovar att det inte kommer att komma så många fler - bara några på desserter - men jag tyckte det var så härligt med ordentliga högtidsmåltider att jag vill dela med mig!)

Modern teknologi tillåter att kameran kan ta biler själv! Fantastiskt!

Efter frukost och lite frågesport, gick Siobhan till jobbet och Laura, Brittany och jag knallade ner till STRANDEN!

Vi hade anmält oss till en gruppträff. De hade secret santa, julgran och juliga sombreros!

I brist på annat än bra väder så började jag lära Brittany tre-i-rad a la Sweden. Dvs när man får flytta på sina kryss eller cirklar när man lagt tre, vilket gör att spelet kan fortsätta längre. Det var många personer med olika nationaliteter på stranden som ville spela med oss och ingen hade hört om denna regel tidigare - därav a la Sweden. Efter ett tag så började vi testa andra varianter: större spelplan med tre spelare, fyra i rad och små turneringar. Det var knepigt, roligt och Brittany spöade alla hela tiden!

Efter lite tre-i-rad så såg vi oss omkring efter en ny syssla. Det fanns mycket sand så vi kom fram till att vi skulle bygga ett sandslott! Det som började som en hög med sand mellan tre unga vuxna med för mycket fritid, utvecklades sakta till ett projekt. Vi blev sex unga vuxna med Ett Uppdrag.

Vår sandhög blev till Minas Tirith (som det hade sett ut ifall det inte var byggt ur bergen) och det tillkom crop circles, emblem, en kyrkogård, en vallgrav, ett bondsamhälle, små grindar, stora portar, vägar dekorerade med snäckor, vakttorn och högkvarter.

Vattnet vi försökte hälla i vallgraven sjönk bara igenom så vi la lite sjögräs där istället. Vid insamlandet av sjögräs hittade Brittany en hög med en enorm mussla i!

Tack Chris, James, Aude, Jeremy, mig själv och Brittany för två och en halv timme av extremt roligt sandslottbyggande!! :D Vårt bygge blev beundrat och fotat av många förbipasserande - ända in på natten - och jag är så stolt och glad över vår kreation.

Straxt efter bilden togs hoppade jag, Brittany och James i havet för lite bad och bollkastning! Vattnet var förvånandsvärt varm och saltigt (svengelska..) och superhärligt!!

Efter stranden gick vi tillbaka hem till Brittany, sen tillbaka till stranden för BBQ och sedan blev vi åtta glada människor som tågade hem till Brittany igen för att spela Cluedo och Taboo.

MERRY CHRISTMAS  från mig och min nya kille Solace-in-the-Wind!

Julafton!

Kategori: Allmänt

Hej allihopa! Nu var det allt bra länge sedan, ursäkta för väntetiden. Nu ska jag berätta för er hur jag firade jul här i Wellington. Vi börjar på julafton:

Efter några skypedejter på morgonen längtade jag hem. Jag längtade efter julgran och familj och en vanlig jul, en sån jag alltid haft. Det tog några timmar, men tillslut tog jag mig i kragen. Jag reste mig ur sängen och bestämde mig för att fira jul. Så det blev Carola och Michael Bublés julskivor på högsta volym i köket medans det bakades kladdkaka och chokladbollar. Det skalades rödbetor och lite morötter. Jag såg mig omkring i lägenheten och kände julstämning för första gången sedan förra julen - ute i sista sekunden som vanligt! Jag tog vara på min plötsliga energikick och städade, pyntade och vrålade ut nu tändas tusen juleljus och all i want for christmas. Efter ett tag gick jag med glada steg ner mot stan för att inhandla den sista julklappen. På vägen ner möttes jag av världens härligaste julesyn: en julpyntad bil.

Så här såg det ut hemma hos oss efter lite pynt!

Lite goda och mycket populära chokladbollar.

Här kanske ni undrar vad Siobhan och Laura presenterar...

VÅR HEMMALAGADE JULMIDDAG! Nu kanske ni undrar, men vad är det som är så speciellt med det? JO! Ni förstår, jag har aldrig lagat en helt egen julmiddag tidigare. Jag lagar inte riktigt ordentliga middagar väldigt ofta, middagar som involverar roasted potatoes (svenskan är inte på topp längre..), sallad och ugnsbakad kyckling. Men just denna dagen så satsade vi. Mycket gott och jag är mycket stolt.

Det blev en kväll av målande på papper, roliga foton och världens bästa julfilm Nativity med Martin Freeman.