paviftmedallanbrallan.blogg.se

En ganska onödigt och förmodligen ganska seg blogg om min resa till Nya Zeeland. Välkommen!

Dag 2 och 3 i Abel Tasman!

Kategori: Allmänt

Dag 2 och 3 i Abel Tasman var nästan lika härliga som dag 1.

Andra dagen tog jag en Water Taxi till en strand lite mer än en mil från mitt boende. Båtarna fördes till stranden (med oss i) med hjälp av traktorer som körde ner i vattnet tills det blev djupt nog för båten att ta över.

 

Det var alldeles fantastiskt att åka båt, det gick så fort och dagen var så fin. Vi åkte ut till Adele Island som är ett natur reservat och safe haven för traktens fåglar. Där såg vi sälar! Två stora och en liten :D

 
 

Sedan åkte vi vidare till Anchorage Bay. Därifrån var det 12,4 (?) km hem igen så det var bara att börja vandra.

 
 

Så klart var det en brant backe upp. Det var annorlunda natur här jämfört med där jag gick igår. Det började med regnskog men blev torrare och ner "öken" - som här är lika med uttorkade buskar och brun mark. Men efter en timme av öken och uppförsbacke så blev det skog igen och samma slags promenad som dagen innan.

 
 

Ölandstok till mamma :)

 

Åt lunch i/på Stillwell Bay. Precis innan jag kom fram dit så gick jag och tänkte på att när jag blir stor vill jag skaffa båt och erövra de sju haven. Mitt i dagdrömmen ploppade en rot upp från marken som jag snubblade över....... "'I'M INVINSIBLE! ..damn it." Så jag hasade mig ner till stranden, åt lunch och gick sedan obekymrat därifrån med inga fotbesvär. Vila på en strand gör susen!

 
 

Dag 3 var i ärlighetens namn mest tråkig. Jag gick omkring och väntade på min buss som skulle gå 7 timmar efter ut-checkning. Åt lunch, gick lite, satt på en strand. Någon hittade en sting ray när det var ebb men jag vågade mig inte dit. Istället hittade jag fina snäckor som jag inte får ta med hem enligt lagen här. Och byggde lite barkbåtar för att lindra min tristess.

 
 

Jag hittade ett litet galleri med lokala skulpturer vilket var annorlunda och intressand! Det var otroligt imponerande. Tanken på hur mycket tid, omsorg och kärlek någon lagt ner på varje skulptur får mitt hjärta att smälta lite.

 

En gul skottkärra!

 
 

Kommentarer

  • MammaMu säger:

    Vilka underbara bilder, Alice!!!! Och vilka stränder. Igen!!! Det verkar som du redan har börjat segala på dom 7 haven, hahahaha. mental förberedelse med barkbåtarna, hahaha. Jättefina!!! Verkar som dom seglade bra! Lagom bra promenad också. Och sen är det nog bara du som kan hitta en gren och snava på:))
    Tack för Ölandstoken:) Dom verkar växa överallt.

    Svar: Hahahaha ja, så kan man ju också se det! :D Mm, jo, det är sant - typisk mig.. :/ Kram! :D
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2014-02-21 | 18:25:21
  • Elsie säger:

    Yey sälar :D och vad vackert det ser ut :D

    2014-02-21 | 18:39:21
  • Pal säger:

    YAJ för sälen!!!

    Fett coolt med water taxi!

    Haha var du rädd för rockan eller människorna? Den kan väll knappast göra något mot dig om du är på land? xD <3

    Förstår inte hur man kan ha TRÅKIGT på en så vacker strand! Du börjar bli bortskämd med det fina landskapet där borta...

    <3


    Svar: Hahaha, lite av båda tror jag xD HAde en konstig dag, så tänkte att alla skulle tycka jag var fett konstig om jag också gick och kollade på den.. Knas!
    Haha jag vet, jag har blivit totalt bortskämd! Men efter några timmar av att ha tittat på det fina så vill man gärna ha något att göra.. Inte vara sitta på rumpan, oavsett hur fint det är. Så barkbåtar blev svaret! :D

    <3
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2014-02-27 | 20:50:06

Kommentera inlägget här: