paviftmedallanbrallan.blogg.se

En ganska onödigt och förmodligen ganska seg blogg om min resa till Nya Zeeland. Välkommen!

Kvällspromenad bland rykande hålor

Kategori: Allmänt

Rotorua är en stad med mycket geothermal activity, vilket innebär att hela staden luktar svavel (svag lukt av gamalt kokt ägg/prutt). Det innebär även att det finns mycket platser runt om i stan där man tagit till vara på detta och vävt in det i landskapet. Parken utanför mitt hostel är en av dessa platser. (sitter för övrigt på min balkong och skriver detta, iförd klänning och leggings!) Så jag tog en kvällspromenad där och fotade lite!
 
Här var den första jag såg. Det var gytja och det bubblade och rök (rykte?) massvis.
 
Den här vattenhålan var helt kristallklar och det som ser ut som reflektioner är faktiskt det som finns under ytan. Jag vet inte hur långt ner den går men förmodligen är den väääldigt djup.
 
 
Här ser man tydligt hur dessa hålor påverkar naturen runt omkring. Jag vet inte ifall svavel är bra för växter när det bara är i luften, men tydligen så är det inte alls bra när det kommer direkt inpå. Allt blir grått och dör, det verkar inte förmultna utan det bara .. dör.
 
(Ni kanske tycker det här är jättetråkigt men det var så intressant att jag struntar i det lite grann <3)
 
En djup gyttjehåla med massa bubbel i.
 
Extremt konstiga färgskillnader. Jättegrått och jättegrönt!
 
God natt från Rotorua <3 
 
P.s. Imorgon är min födelsedag!! Ska knalla iväg till stormarknaden och köpa nåt gott, kanske en minitårta! Och en kepps för det måste man ha när man vandrar i bergen. Och göra en ordentlig budget. Och sova länge. Och kolla på lite Doctor Who! D.s.

Kommentarer

  • MammaMu säger:

    Tänk att ha det så mitt i Sköndal!!! Inte undra på att det finns pool vid ditt hostel. Kanske inte så skönt att bada i svavelkällorna. För oss är inte din födelsedag förrän i morgon. Är söndag morgon just nu! Men eftersom du är före oss så; Ha en underbar födelsedag, Alice! Hip, hipp hurra!!!!

    Svar: Hahaha, nej, lite för varmt skulle jag tro haha! puss <3
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2013-11-10 | 09:46:27
  • Pal säger:

    Ser asballt ut :o
    Sista bilden på landskapet, är det parken du var i?
    (kanske dum fråga, men det såg för fint ut för att vara sant, ser ut som att du googlade fram den)
    Kan man bada i vissa källor?
    Åh vad skönt att kunna glida runt i klänning o leggings :D
    <3

    Svar: Visst! =D ascoolt att det ligger massa hålor precis här bredvid!! Ja, det var parken jag var i =) så himla vackert här, solen hade precis gått ner och molnen var så vackra över berget som ligger här.. wow-factor!Vissa men inte dom här i parken =) men man måste betala pengar så icke sa nicke till Alice.. Synd men mer värt att klättra i berg =D
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2013-11-10 | 12:44:25
  • Kim och Hera säger:

    Men vad fint med svavel. Är det farligt om du skulle bada där (hehe)......

    Sluta titta på Dr. Who du kommer bli sjuk eller något?!?!?!?!?!?!?!?!??!!?!? Kan du ta nån söt bild på ditt söta ansikte snart igen????

    Svar: Det finns källor man kan bada i men det är dyrt =( Hahaha jag har inte sett ett enda avsnitt sen jag kom!! Men tänkte att eftersom det är min födelsedag så kan jag unna mig lite =D Man blir lite sjuk i huvudet av det men det är det värt!
    <3
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2013-11-10 | 23:20:32
    Bloggadress: http://paviftmedhera.blogg.se

Kommentera inlägget här: