paviftmedallanbrallan.blogg.se

En ganska onödigt och förmodligen ganska seg blogg om min resa till Nya Zeeland. Välkommen!

I Nelson

Kategori: Allmänt

Idag sov jag riktigt länge och njöt löljigt mycket av min säng. Hur lent lakanet var, hur mjukt och varmt täcket var och hur perfekt gosig kudden var. Det här tog jag mig en extra minut (eller 15) att ta in när jag väl vaknade efter 11 timmar av perfetk sömn. Mmmmmm.
 
Sedan gick jag och en tjej i samma rum som jag (Charlie) till en lördagsmarknad som låg precis bakom vårt hostel. Där blev det inga foton men ett glas god juice och en dutch donut (typ som en fruktmuffins) till frukost, lite halsbandsinköp och massa av beundrande av alla fina saker och god mat. 
 
Mamma du skulle älskar det här, det finna massa med arts and craft-businesses, inte minst silversmide. Och fina kläder och annat roligt. :D
 
Efter det gick vi tillbaka till hostlet och jag bytte om. Jag skulle nämligen bege mig upp för en kulle! Det är ionte vilken kulle som helst utan the Centre of New Zealand. (något om att när öarna satt ihop för länge sen så var det mitten - i ärlighetens namn så var jag för trött för att läsa allt när jag väl kom upp..)
 
På väg dit hittade jag Queen's Park. Bara sådär. Super fint!
 
 
 
Sen började The Climb. Jesus vad jobbigt det var bitvis. Man skulle kunna tro att Wellington gav mig mer motion med alla dalar och berg men icke! Nåt gick snett. 
 
Men inte alls långt senare (det tog typ en halvtimme och det bara för att jag tog X antal pauser) kunde jag stolt konstatera att jag "klättrat" 147 meter uppåt och det var värt varenda centimeter, för det här är vad som väntade högst upp:
 
 
Och vände man på sig så BOOM, världens vackraste dal som väntade på att bli sedd.
 
Där parkerade jag mig för lunch. Inte illa alls. 
 
På vägen ner gick jag förbi ett träd med staket runt om sig. Det var ett träd som planterades 1953 (om jag inte minns fel). Jag förstår fortfarande inte varför det var så speciellt - det är väl inte så ovanligt med träd från 50-talet? Förmodligen så är det mer än så, men inga info-skyltar fanns så det får förbli ett mysterium.
 
Imorgon klockan 07:10 tar jag en buss mot Abel Tasman. Där tillbringar jag de nästkommande tre dagarna innan jag förtsätter ner mot Wanaka och förhoppningsvis lite jobb! 
 
Avslutar med denna gosing som låg och sov utanför bakdörren <3
 

Kommentarer

  • Pal säger:

    Åååh vilka fina rosor. (Har numera ros-fetisch).
    Utsikten var inte så illa, nej...
    Hade velat strosa runt där med dig :D

    <3

    2014-02-15 | 12:55:08
  • Pal säger:

    Åååh vilka fina rosor. (Har numera ros-fetisch).
    Utsikten var inte så illa, nej...
    Hade velat strosa runt där med dig :D

    <3

    Svar: Oooh, då ska jag lägga upp mer ros-bilder! :D Hade velat strosa runt där med dig med!!
    paviftmedallanbrallan.blogg.se

    2014-02-15 | 12:55:08

Kommentera inlägget här: